Veilig Verkeer Nederland (VVN)

Vignet Brabants Veiligheidslabel (BVL)

Als eerste school van Oosterhout hebben wij het Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL) behaald en daar zijn we erg trots op !

Ieder schooljaar formuleert de verkeerswerkgroep een DAP (Digitaal Activiteiten Plan).
De verkeerscoördinator stelt daarmee samen met de verkeersouders een jaar-programma op voor groep 1 t/m 8. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 1 t/m 8 de vernieuwde verkeersmethode van VVN.

Het doel van het verkeersonderwijs is het bevorderen van veilig gedrag in het verkeer, zodat onze kinderen zich veilig in het verkeer kunnen bewegen.

Wellicht ten overvloede, maar onderstaand het vervoersprotocol KBS De Berkenhof

• Vervoer nooit meer kinderen per auto dan er zitplaatsen en gordels zijn.
  • Een belangrijke basisregel is dat alle kinderen tot 1,35 meter in de auto gebruik maken van een autostoeltje of een zittingverhoger in combinatie met een gordel. Volgens de wet mag er voor korte ritjes die slechts af en toe plaatsvinden met andermans kinderen gereden worden zonder zittingverhoger, maar wel altijd met gordel.
  • Kinderen groter dan 1,35 meter zitten altijd in de gordel.
  • De gordel moet strak over schouders, borst en bekken aansluiten.
  • Het diagonale gedeelte van de driepuntsgordel mag niet achter het lichaam worden geleid. De driepuntsgordel mag nooit als heupgordel worden gebruikt.
  • Het is verstandig om een kind kleiner dan 1,35 meter niet voorin te vervoeren. Achterin zit een kind veiliger. Is dat niet mogelijk vanwege het beperkte aantal zitplaatsen, dan kan het kind voorin op een zittingverhoger worden geplaatst.
  • Indien een kind, met of zonder stoelverhoger, toch voorin zit is het verstandig de airbag uit te zetten. Is dit niet mogelijk, plaats dan de stoel zo ver mogelijk naar achter.
  • Laat kinderen aan de trottoirzijde in- en uitstappen, dan hebben zij geen hinder van passerend verkeer.
  • Een kinderslot voorkomt dat het achterportier onverwacht van binnenuit wordt geopend. Bovendien bent u er zo zeker van dat kinderen alleen uitstappen als u erbij bent.
  • Verwijder de sleutel uit het contact bij het verlaten van de auto en zet de auto op de handrem en in de eerste versnelling.
  • Niet roken in de auto in het bijzijn van kinderen
  • Tenslotte: Zorg ervoor dat begeleiders/ouders weten waar de rit heen gaat. Is dit geen bekende plek, zorg dan dat elke chauffeur een routebeschrijving krijgt mèt het betreffende adres èn telefoonnummer van de leerkracht en school.